søndag den 30. december 2012

Den skæve kirke

Den europæiske tradition kan med fordel lade sig inspirere af andre traditioner. For mig har det været japanske haiku og den zen-buddhistiske tradition, der er forbundet hermed. Det handler i høj grad om afklaring i den givne situation - om enkelhed i løsningen af et problem. 


I sommeren 2008 fik jeg til opgave at arrangere en af tre sammenhængende dage med lyrik på Gyngen i Aarhus. Det som begyndte som en del af en digtfestival udviklede sig til en slags gudstjeneste med særligt fokus på nye salmer. Siden er Kirken i Gyngen, som arrangementet kom til at hedde, blevet afholdt to gange om året.

Den Skæve Kirke optræder som betegnelse for arrangementet allerede i en artikel i Kristeligt Dagblad i foråret 2009. Artiklen kan læses her.http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/317225:Kirke---tro--Nyt-bibelsk-sangvaerk-paa-vej


Luthers spaltning i den synlige og usynlige kirke overvindes i den skæve kirke, som integrerer dem, som reformatorerne udskilte som sværmere. At tænke sådan kan ses som et resultat af at lade tanken beherske af zen og det lader sig formulere næsten som et haiku:

Den synlige kirke
møder den usynlige kirke
i den skæve kirke.


*

En anden inspiration er inderen Jiddu Krishnamurti, hvis skæbne accentuerer tanken om Jesu genkomst. Krishnamurti distancerede sig selv i 1929 fra teosoffernes påstand om, at han skulle være Messias og Verdenslærer. Men hans forkyndelse i eget navn var så usædvanlig, at han må siges at have givet ideen et alternativt indhold. Krishnamurti forkynder en fuldstændig frigørelse fra traditionen, og det misforstås let derhen, at det skulle betyde at traditionen er værdiløs. Ligesom man tror, at Sokrates mener, det er umuligt at vide noget, eller at meningen med zen er vedvarende tomhed. I alle tre tilfælde handler det derimod om at nå frem til at se med friske øjne. Krishnamurti er det reneste vand at bade øjnene i.

*
En tredie oversøisk inspirationskilde er rastafari, som er en slags bibelsk og kristelig religion fornyet ved forestillingen om den tidligere etiopiske kejser Haile Selassie som Messias.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar